zondag 2 oktober 2011

ICT-idee 4 & 5: LibraryThing en online boeken maken!

LibraryThing
LibraryThing is het best te omschrijven als ‘online boekenkast’. Op de website van LibraryThing kun je namelijk aangeven welke boeken je zelf leuk vindt  - en die je wellicht thuis in je (tastbare) boekenkast hebt staan - en favoriete boeken van mensen met een vergelijkbare smaak opzoeken. Hierbij is het tevens mogelijk om leeservaringen uit te wisselen in de vorm van recensies. Door deze mogelijkheden kan LibraryThing je dus helpen bij het selecteren van nieuw te lezen boeken. De website beperkt zich hierbij niet alleen tot de Nederlandse taal en Nederlandse boeken; LibraryThing is beschikbaar in vele talen.

Voor het onderwijs in literatuur biedt LibraryThing mijns inziens vele mogelijkheden. Door haar internationale karakter kan LibraryThing niet alleen worden ingezet bij het schoolvak Nederlands, maar ook bij de vreemde talen. Op het gebied van Nederlands bijvoorbeeld zou LibraryThing bovenbouwleerlingen veel steun kunnen bieden bij het aanleggen van het leesdossier. LibraryThing maakt het de leerlingen namelijk mogelijk om op een eenvoudige wijze nieuwe boeken van passende smaak te selecteren en om interpretaties van verhalen te delen. Ook onderbouwleerlingen kunnen LibraryThing om dezelfde redenen gebruiken bij het maken van leesverslagen.
Ook voor docenten kan LibraryThing handig zijn. Bijvoorbeeld om actueel te blijven op het gebied van de jeugd- en adolescentenliteratuur.

Voor onderbouwleerlingen kan het wat moeilijk zijn om de website te hanteren. Ik denk dan ook dat LibraryThing het beste werkt in de bovenbouw. Aan de hand van een uitgebreide en zeer concrete rondleiding kunnen de leerlingen kennismaken met LibraryThing. Bovendien wordt stapsgewijs uitgelegd hoe gebruikers van de verschillende opties gebruik kunnen maken.

Wanneer ik in de toekomst les ga geven aan bovenbouwklassen zal ik LibraryThing zeker bij het onderdeel literatuur gaan inzetten. In de praktijk blijkt het steeds opnieuw lastig om leerlingen individueel te begeleiden bij het selecteren en interpreteren van verhalen. Bovendien kun je als docent niet op de hoogte zijn van alle boeken in en buiten het Nederlandse canon. Aan die tekortkomingen kan LibraryThing tegemoet komen. Librarything kent immers wel alle boeken en kan de smaak van zijn gebruikers gerichter aan boeken koppelen!

Online boeken maken
Via Issuu en StoryJumper kun je online boeken maken. Voor (jonge) leerlingen is vooral die laatste zeer geschikt. Wanneer je een boekje wilt maken met Issuu moet je eerst een PDF maken van het worddocument (of een ander bestand) waarvan je een boekje wilt maken. Ter voorbeeld heb ik een boekje gemaakt van mijn dossier Vakdidactiek Schrijven: klik hier. Tijdens het maken van dit voorbeeld ben ik zeer enthousiast geraakt voor het werken met Issuu. Het werkt namelijk heel makkelijk, maar het resultaat is verbluffend! Niet alleen is mijn dossier nu fijner leesbaar dan als wordbestand, maar het oogt ook veel professioneler. In de toekomst wil ik dan ook al mijn dossier in boekvorm inleveren!

In mijn curriculum zal ik in de onderbouw eerder StoryJumper inzetten dan Issuu. Veel leerlingen hebben een hekel aan creatief schrijven vanwege oorzaken als spreekangst of gebrek aan inspiratie.
StoryJumper biedt echter allerlei inspirerende plaatjes en pagina lay-outs waarmee de leerlingen een eigen verhaal kunnen maken. Bovendien is de website heel uitnodigend en makkelijk hanteerbaar. Ik zie StoryJumper echt als mogelijkheid om leerlingen over de drempel naar Creatief Schrijven heen te helpen! Voor bovenbouwleerlingen is StoryJumper mijns inziens wat kinderachtig. In de bovenbouw zal ik de leerlingen eerder een verhaal laten schrijven met word, om hier vervolgens een PDF en via Issuu een ‘online boek’ van te maken. Mentoren van bovenbouwleerlingen zouden Issuu ook kunnen introduceren tijdens mentorles of ‘leren leren’ als mogelijkheid om werkstukken in te leveren.

Handige sites voor het schoolvak Nederlands
Ten slotte wil ik jullie voor vandaag nog even wijzen op een aantal sites die handig zijn voor docenten Nederlands. Van deze sites maakte ik zelf al actief gebruik voordat ze deze week ter sprake kwamen bij de module Vakdidactiek: ICT bij het Nederlands. Het betreft:

-
www.cambiumned.nl
Hier kun je over vrijwel alle deelaspecten van het Nederlands informatie vinden! Handig als bijvoorbeeld naslagwerk bij het uitleggen van grammatica of als verdiepingsmateriaal voor de leerlingen.

-
www.beterspellen.nl
Wanneer leerlingen zich op deze site aanmelden krijgen zij iedere dag een spellingstest in hun mailbox. Een enorme bijdrage aan de verbetering van de taalvaardigheid van leerlingen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten