vrijdag 23 september 2011

ICT-idee 3: RSS

Deze week ben ik bij de module Vakdidactiek: ICT bij het Nederlands aan de slag gegaan met RSS (Really Simple Syndication), ofwel een familie van webfeedformaten. Simpeler gezegd is een webfeed een alternatieve en eenvoudige weergave van webpagina's. Hierdoor kun je als gebruiker van RSS snel overzicht krijgen van het laatste artikel / nieuws. Je hebt daarvoor wel een speciale feedreader nodig. Deze week heb ik twee methoden uitgetest: Feedreader en Netvibes.

Feedreader
Wanneer je de RSS-reader 'Feedreader' op je computer installeert (ga daarvoor naar: http://feedreader.com), krijg je de mogelijkheid om categorieën van je feeds te maken én de desbetreffende websites daarin tevens te openen. Op die manier ben je snel op de hoogte van het laatste nieuws en bespaar je bovendien veel (zoek)tijd (op Internet). Zelf ben ik dan ook uiterst gecharmeerd van dit programma. Aan de feedreader die ik heb geïnstalleerd op mijn eigen laptop heb ik bijvoorbeeld de blogspotpagina's van mijn studiegenoten toegevoegd. Sindsdien kan ik steeds snel zien wie er een nieuw bericht op zijn of haar blogspot heeft geplaatst en hoef ik niet meer iedere pagina afzonderlijk te bezoeken. Dat bespaart mij een hoop tijd!
Werken met dit programma is gelukkig helemaal niet moeilijk. Om een webfeed aan het programma toe te voegen hoef je alleen maar naar een webpagina te gaan en op het RSS-icoontje (zie het plaatje naast de inleiding van dit artikel) te klikken. Als je vervolgens in Feedreader op 'nieuw' klikt, komt de URL naar de webfeed al automatisch in beeld. Kortom: simpel en snel!

Netvibes
De website Netvibes (www.netvibes.com) is een plaats waar je, je webfeeds online kunt opslaan. Van zowel Feedreader als Netvibes is gratis gebruik te maken. In tegenstelling tot het softwareprogramma Feedreader beperkt Netvibes zich niet alleen tot het overzichtelijk verzamelen van webfeeds, maar kunnen gebruikers aan hun netvibespagina ook allerlei leuke gadgets en widgets toevoegen, zoals de nieuwste Fokke en Sukke-strip, een digitale klok, een kalender, spelletjes en nog veel meer! Deze extra mogelijkheden maken dat ik Netvibes een leukere en efficiëntere 'feedbewaarplaats' vind dan Feedreader. Het is immers altijd handig om naast het ontdekken van het laatste nieuws tevens meteen te kunnen zien wat voor weer het vandaag wordt en hoelaat het is. Bovendien werkt het ontspannend om na het inlezen van het laatste nieuws even een favoriet spelletje te spelen of een geinig stripje te lezen.
Werken met deze methode is wel wat moeilijker dan werken met feedreader. Doordat Netvibes meer mogelijkheden heeft, kost het ook wat meer tijd om het onder de knie te krijgen. Gelukkig is deze eenmalige tijdsinvestering ruim de moeite waard! Wanneer je Netvibes eenmaal onder de knie hebt, werkt het als een trein en zul je er enorm veel plezier aan beleven. Voor mijn eigen netvibespagina:
klik hier.

Eigen visie op RSS
In de toekomst wil ik RSS gaan gebruiken om up-to-date te blijven op mijn vakgebied. Aan mijn netvibespagina heb ik bijvoorbeeld de feeds van de website van de Centrale Bibliotheek van A tot Z en een columnsite toegevoegd. Vaak houdt de lange zoektocht op Internet mij tegen om uit mijzelf naar de laatste literatuur en columns over maatschappelijke dilemma's en dergelijke op zoek te gaan. Ik zie nu echter mogelijkheden om op een snelle doch nauwkeurige manier actueel te blijven op mijn vakgebied. Ik heb daarbij geen specifieke voorkeur voor Feedreader of Netvibes. Beide methoden vind ik fijn om mee te werken.

Ideeën voor het toepassen van RSS in het onderwijs
In het onderwijs zal ik eerder Netvibes dan Feedreader inzetten. Vooral voor docenten, mentoren en studieloopbaancoachen is het mijns inziens effectief om met RSS te werken.

Docenten zouden Netvibes kunnen gebruiken om op een overzichtelijke en tevens leuke manier de leerstof en opbouw van hun vak aan te bieden. Een mooi voorbeeld van een docent in het basisonderwijs die dat heeft gedaan is hier te vinden:
klik hier. Een dergelijke website biedt de leerlingen veel structuur en houvast bij het volgen van een schoolvak.

Mentoren zouden hun mentorklas Netvibes kunnen laten gebruiken als ordner van bijvoorbeeld bronnen van grote (al dan niet vakoverstijgende) werkstukken.
De looptijd van bijvoorbeeld het profielwerkstuk is meestal anderhalf jaar. In zo'n lange tijdsperiode kan er veel omtrent het onderwerp veranderen. Door webfeeds die betrekking hebben op het onderwerp op te slaan in Netvibes kunnen de leerlingen snel de laatste informatie verwerken in hun product.

Studieloopbaancoachen ten slotte zouden leerlingen op Netvibes webfeeds van banensites op kunnen laten slaan. Op die manier blijven de leerlingen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen een baan die hen aanspreekt.
Dit is mijns inziens maar een kleine greep uit alle manieren waarop RSS in het onderwijs kan worden ingezet.

Ik weet zeker dat ik tijdens mijn loopbaan nog veel meer ideeën met Netvibes en wellicht andere webfeedmethoden op ga doen! De kennismaking met RSS heeft voor mij echt een wereld geopend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten