donderdag 6 oktober 2011

ICT-idee 6: Van alles en nog wat!

Deze week heb ik vijf suggesties onderzocht op hun toepasbaarheid in het voortgezet onderwijs. Hieronder kunnen jullie lezen over mijn bevindingen.

1. Pluizuit.be
Op deze website staan recensies van kinder- en jeugdboeken. Deze website heb ik zelf ook gebruikt bij het maken van recensies van jeugdboeken voor de cursus Jeugdliteratuur. Ik vind deze website heel bruikbaar voor leerlingen. De recensies geven namelijk goede indrukken van de verschillende boeken en doordat de recensies niet al te lang zijn, zijn de leerlingen sneller gemotiveerd om ze (nauwkeurig) te lezen. Daarnaast is de informatie die de recensies geven, gestoeld op criteria die kinderen / jongeren – al dan niet bewust – hanteren bij het selecteren en beoordelen van boeken. Zo geven de juryleden van de Nederlandse Kinderjury in hun rapporten aan dat zij het belangrijk vinden dat zij zich goed kunnen inleven in de hoofdpersoon. In de recensies op pluizuit.be wordt dit steeds goed aangegeven.
Als docent is het niet mogelijk om van alle kinder- en jeugdliteratuur op de hoogte te zijn waardoor je, je leerlingen niet altijd een goed advies kan geven. In dat geval biedt pluizuit.be zeker uitkomst. Absoluut een instrument om aan te bevelen aan leerlingen!


2. Juf Melis
Van de website van juf Melis heb ik al meerdere keren gebruik gemaakt in mijn eigen onderwijs. De website biedt digitale oefeningen op het gebied van (werkwoord)spelling, woordenschat, woordsoorten en zinsontleding. Ik heb zeer positieve ervaringen met deze oefeningen. Ze kunnen prima dienen als herhalend of juist verrijkend lesmateriaal of als zelfstudiemateriaal. Doordat de oefeningen snel te maken en na te kijken zijn, zijn de leerlingen bovendien al snel gemotiveerd voor het maken van de oefeningen.

3. Webkwestie Jongerentaal
Vooral in het onderwijs in grote steden neemt Nederlands een belangrijke plaats in. Voor Leraren-in-opleiding in dit werkgebied is Nederlands zelfs de 8e ontwikkelingscompetentie geworden. Om beschaafd Nederlands te leren spreken zullen leerlingen voorbeelden van het tegengestelde - ‘onbeschaafd’  Nederlands - moeten krijgen en betekenis aan beschaafd Nederlands moeten leren geven. Leren zij dit niet, dan zullen de leerlingen het belang van het spreken in beschaafd Nederlands niet (h)erkennen.
Het Erasmus College biedt op
www.erasmuscollege.nl/vakken/ne/webkwestie een leuke opdracht voor leerlingen die hen bewust maakt van de verschillende soorten jongerentaal die er in hun omgeving / Nederland bestaan. Vanuit deze opdracht kunnen de leerlingen inzicht in hun idiolect ontwikkelen om vervolgens tot verbeterpunten te komen.


4. TiO-programma Schrijven
Het TiO-programma is een web-based programma voor schriftelijke taalvaardigheid. Via dit programma leren leerlingen hun eigen teksten te schrijven door gebruik te maken van specifieke schrijfgereedschappen. Aan de hand van deze gereedschappen ontwikkelen de leerlingen een reflectieve houding. Daarbij biedt het programma ‘materiaal op maat’: voor zowel zwakkere als sterkere leerlingen is er nauwsluitende leerstof te vinden.
In deze methode neemt ‘zelfstandig leren’ een belangrijke plaats in. Daarmee sluit TiO naadloos aan bij de huidige onderwijs praktijk. Voor docenten die het belangrijk vinden om te differentiëren en die zich goed kunnen vinden in de visie van het zelfstandig leren is TiO een zeer bruikbaar lesinstrument!  


5. Nieuwsbegrip
Met het programma Nieuwsbegrip leren de leerlingen begrijpend lezen aan de hand van het laatste nieuws. Het programma bevordert dus niet alleen de vaardigheid in begrijpend lezen (en daarmee in het Nederlands), maar draagt ook bij aan de ontwikkeling van de kennis van de wereld van leerlingen.  In mijn eigen onderwijs werk ik ook met dit programma en mijn ervaringen zijn zeer positief. De leerlingen zijn altijd dolenthousiast wanneer het weer tijd is voor Nieuwsbegrip. De actualiteit van de leerstof werkt zeer motiverend. Om vele redenen een zeer geschikte methode voor het voortgezet onderwijs dus!

Eigen suggestie
Ten slotte heb ik zelf nog een suggestie: laat de leerlingen een educatieve website maken via de websitemaker van Kennisnet. In mijn eerstejaarsstage heb ik de leerlingen een educatieve website laten maken omtrent het onderwerp: ‘Hoe houd ik een goede presentatie’? Dat was een hartstikke leuk project waar de leerlingen enthousiast aan hebben gewerkt! Bovendien waren de uitkomsten verbluffend!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten