donderdag 27 oktober 2011

ICT-idee 8: Een stripverhaal & wordcloud maken

De herfstvakantie zit er weer op en de module Vakdidactiek: ICT bij het Nederlands vindt weer verdere voortgang. Deze week heb ik onderzocht welke mogelijkheden het maken van stripverhalen en het maken van een wordcloud kunnen hebben in het onderwijs. Hieronder mijn bevindingen.



Het maken van stripverhalen
Het maken en lezen van stripverhalen heeft mijns inziens zeker meerwaarde in het onderwijs. Daartoe is een stripverhaal allereerst een zeer aantrekkelijk medium voor kinderen. Via de fantasie kunnen strips kinderen namelijk laten ontsnappen aan de realiteit ('escapisme') en dat past helemaal in de belevingswereld van het kind.
Daarnaast kunnen strips droge en abstracte leerstof op een leuke manier toegankelijk maken. Zie bijvoorbeeld de door mij zelf gecontrueerde strip over één van de bevolkingssgroepen van de jaren '60 van de vorige eeuw hierboven. De woorden én de plaatjes in deze strip dragen de boodschap samen over. Zo komt de docent niet alleen tegemoet aan leerlingen die graag luisteren of lezen, maar ook aan leerlingen die graag waarnemen.
Ook moeilijk bespreekbare, vaak maatschappelijke, thema's als racisme kunnen makkelijker bespreekbaar worden gemaakt met strips.
Ten derde worden strips door hun aantrekkelijke vorm door leerlingen als motiverend ervaren. Hierdoor wordt de individuele participatie aan de les verbeterd. In dit verband zouden strips goed als 'advanced organizer', als prikkelende aanzet tot nieuwe leerstof, kunnen dienen.
Er zijn nog veel meer redenen te noemen om strips in te zetten in het onderwijs. In het volgende artikel wordt de meerwaarde van strips in het onderwijs theoretisch onderbouwd: http://www.stichtingbeeldverhaal.nl/120/kuifje-schoolbanken-een-verkenning.htm. Interessant om eens te lezen!

De strip die ik zelf heb gemaakt, heb ik gemaakt met het programma Pixton (www.pixton.com/nl/). Dit programma is goed hanteerbaar voor kinderen. Per 'vierkant' kunnen kinderen namelijk snel en gemakkelijk een achtergrond, een personage, enzovoorts kiezen. Een nadeel van het programma is dat het zeer beperkt is: niet voor elk onderwerp zijn er geschikte plaatjes. Dat maakt ook de mate waarin je een via Pixton gemaakte strip als bijvoorbeeld advanced organizer kunt inzetten in het onderwijs beperkt. Wanneer je de leerlingen graag zelf stripverhalen wilt laten maken, kun je dit mijns inziens beter met de hand laten doen. Dan is de beeldcreatie namelijk wel onuitputtelijk!



Het maken van een wordcloud
Een wordcloud is een collage van woorden die op een kunstzinnige manier met elkaar zijn verweven (zie het door mijzelf gemaakte voorbeeld hierboven).

In het onderwijs zijn wordclouds mijns inziens op diverse manieren in te zetten. Bijvoorbeeld:
- Ter structurering van bij elkaar passende woorden
- Als samenvatting van de belangrijkste leerstof
- Als titelblad voor een werkstuk
- Als manier om leerlingen aan elkaar voor te stellen. In dat geval maken de
  leerlingen een wordcloud over zichzelf.
- Als manier om leerlingen feedback op elkaar(s werk) te laten geven. Op die
  manier kunnen leerlingen in één overzicht feedback krijgen van verschillende
  personen.

De wordcloud die ik heb gemaakt, heb ik gemaakt via http://www.wordle.net/. Dit programma heeft een kind zo onder de knie: alles wijst voor zich! Ik heb nog wel wat tips:
1. Als een woord vaker wordt ingevoerd, komt het groter in de wordcloud
2. Om zinnen in te voeren moet je tussen de woorden van de zin een tilde
  (= ~) invoeren.

Met het beschrijven van mijn bevindingen omtrent het maken van een stripverhaal en een wordcloud eindigt mijn onderzoek naar sociale media, dat ik in het kader van het eerste deel van de cursus Vakdidactiek: ICT bij het Nederlands heb gedaan! Ik vond het leuk om jullie al die weken op de hoogte te houden van mijn bevindingen! In het tweede deel van de cursus ga ik een lessenserie ontwikkelen waarin enkele van de suggesties zullen terugkomen. Wanneer ik de lessenserie af heb zal ik hem aan jullie tentoonstellen!

Liefs, Lilian. 

1 opmerking: