maandag 19 september 2011

ICT-idee 2: Het fotoverhaal


Deze week hebben we bij de module Vakdidactiek ICT bij Nederlands geleerd hoe je een fotoverhaal kunt maken met het programma Photostory. Ik heb ervoor gekozen om een fotoverhaal te maken bij een gedichtje van Annie M.G. Schmidt: De Orrekiedor. Het resultaat valt hierboven te bewonderen.
Een fotoverhaal maken kan echter ook met andere programma,’s zoals Windows Movie Maker. Een voorbeeld van een fotoverhaal dat ikzelf al eens heb gemaakt met Windows Movie Maker:
http://vimeo.com/24823104.

Zoals uit deze twee voorbeeld fotoverhalen blijkt, zijn fotoverhalen goed inzetbaar in het onderwijs. Betreft het schoolvak Nederlands voegen fotoverhalen mijns inziens vooral veel toe aan het leeronderdeel Fictie. Veel leerlingen vinden het moeilijk om zich een beeld te vormen bij de verhalen en gedichten die zij lezen en spelen daarom liever een videospel, waarbij het beeld al ‘kant-en-klaar’ wordt aangeboden. Door leerlingen zelf een fotoverhaal te laten maken bij de verschillende soorten fictie die zij onder ogen krijgen, gaat fictie veel meer leven en worden de leerlingen bovendien gesterkt in het interpreteren van fictie.

Docenten kunnen fotoverhalen gebruiken om hun eigen onderwijs mee te ondersteunen. Zoals blijkt uit voorbeeld twee kan een fotoverhaal een prima ondersteuning zijn bij het uitleggen van grammatica. Door de leerstof zowel via beeld als via geluid aan te bieden, komt een docent tegemoet aan de verschillende leerstijlen van leerlingen. Ofwel: via het gebruik van fotoverhalen kan een docent prima differentiëren! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten