vrijdag 9 september 2011

ICT-idee 1: Het weblog

Een weblog is als het ware een online dagboek, waarin je, je ervaringen in het dagelijkse leven opschrijft. Het grote verschil tussen een weblog en een dagboek is echter dat je een weblog niet slechts voor jezelf schrijft. In principe kan iedereen die dat wilt jouw weblog lezen. Dat maakt dat je in een weblog alleen zaken moet opnemen waar anderen over mogen lezen. Bovendien neem je in een weblog vaak ook meer zaken op dan in een dagboek. Zo schrijf je niet alleen over je ervaringen in het dagelijkse leven, maar kun je bijvoorbeeld ook een betoog op een maatschappelijke kwestie schrijven of tips omtrent bepaalde onderwerpen aan anderen verstrekken.

In het onderwijs kunnen weblogs op verscheidene manieren worden ingezet. De docent kan een weblog hanteren als communicatiemiddel bij de overdracht van informatie, opdrachten en huiswerk aan zijn of haar leerlingen. Anderzijds is het schrijven van een weblog en het lezen van weblogs van anderen geschikt voor zelfverantwoordelijk en studentgericht leren: twee definities die vandaag de dag sterk vertegenwoordigd zijn in het ‘nieuwe leren’.

Psycholoog Robert-Jan Simons heeft 7 pijlers ontwikkeld die de didactische meerwaarde van ICT in het onderwijs illustreren. Toegepast op het verschijnsel ‘weblog’ luidden die als volgt:

1. Het schrijven en lezen van en het reageren op weblogs dragen bij aan het leggen van relaties.
2. Weblogs kunnen worden gebruikt om online redeneren te stimuleren.
3. Weblogs maken het mogelijk om informatie, kennis en ervaringen met anderen te delen.
4. Met behulp van een weblog is het mogelijk om bijdragen te analyseren.
5. Weblogs kunnen bijdragen aan het ’leren leren’ door via weblogs feedback te geven en te ontvangen en daar vervolgens op te reflecteren.
6. Bij het gebruik van een weblog als portfolio komen de competenties naar voren.
7. Weblogs voorzien in de mogelijkheid om door studenten (als auteurs) plaats en tijd onafhankelijk te worden gebruikt.

In het schoolvak Nederlands zou de weblog dus kunnen worden ingezet als communicatiemiddel bij de overdracht van informatie, opdrachten en huiswerk, zowel tussen de docent en zijn studenten als door de studenten onderling. Bovendien kan het maken en lezen van weblogs bijdragen aan de schrijf-, lees-, redeneer en analyseervaardigheid van studenten.

Een weblog kan op verschillende manieren worden gemaakt. Naast
http://www.blogger.com/ bestaan er ook andere sites waarop je een weblog kunt maken, bijvoorbeeld: www.readmylife.nl/gratisweblog en http://www.waarbenjijnu.nu/. Die laatste is vooral bedoeld voor mensen die een weblog willen bijhouden over een (lange) reis die zij aan het maken zijn. Een kennis van mij gebruikt deze site voor de beschrijving van zijn strijd tegen kanker. ‘Een lange reis’ kan dus ook heel figuurlijk worden opgevat. Verder kun je natuurlijk ook prima een weblog bijhouden op populaire media als Hyves.

Een goede en gratis cursus over het werken met laptops wordt aangeboden door de Universiteit van Leiden en is te vinden op de volgende website:
http://leiden20.weblog.leidenuniv.nl/. Wil je het echt goed doen? Volg dan de module ‘Vakdidactiek – ICT bij het Nederlands’ aan de Hogeschool Rotterdam!


Zelf vind ik het gebruik van weblogs in het onderwijs erg nuttig. Ik onderschrijf de 7 pijlers van Simons daartoe volledig. Via het schrijven en lezen van en het reageren op weblogs worden studenten niet alleen op een leuke manier taalvaardig, maar tevens sociaalvaardig. In onze sterk multiculturele en mondige maatschappij, waarin presentatie heel belangrijk is, zijn die vaardigheden mijns inziens heel belangrijk. Daarnaast doorbreekt werken met ICT-voorzieningen als weblogs de dagelijkse sleur van het lesboek. Afwisseling tussen digitale en methodieke lessen houdt de leerlingen gemotiveerd. In mijn eigen onderwijs wil ik mijn leerlingen dan ook met deze doelen weblogs laten maken.

Ten slotte wil ik nog wat leuke weblogs die bij het vak Nederlands kunnen worden ingezet met jullie delen:

- Een blog over het vinden van de persoonsvorm:
http://taal-spelling.blogspot.com/2009/02/filmpje-wat-is-een-persoonsvorm.html
Wat erg goed is dan deze blog, is dat de auteur een verwijzing geeft naar een filmpje!
- Een blog over argumenteren:
http://cartoonisthenning.blogspot.com/2009/12/argumenteren-een-noodzaak-in-het-leven.html E
en weblog met een mooie lay-out en boeiende schrijfstijl!
- Een blog bestaande uit een cursusopzet van het schoolvak Nederlands:
http://vaknederlands.blogspot.com

Dit is een prachtige en zeer volledige weblog, met allerlei ‘doorklikmogelijkheden’. Een dergelijke weblog biedt de cursusinhoud zeer overzichtelijk aan, aan studenten.

Tip: via
http://www.blogger-index.com/ kun je een onderwerp invoeren, waarover je in blogs van anderen wilt lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten